بررسی گلکسی A53 5G سامسونگ

بررسی گلکسی A53 5G سامسونگ

نسل جدید میان‌رده‌ی محبوب سامسونگ غیر از تغییر تراشه و افزایش جزئی ظرفیت باتری هیچ تفاوت محسوس دیگری با گذشته ندارد.

 دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی بیش‌از پرچم‌داران چند ۱۰ میلیونی نزد مردم محبوب هستند؛ البته این وضعیت علاوه‌بر ایران، در کشورهای هم‌سطح ما نیز حاکم است؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که شرکت‌های تولیدکننده از جمله سامسونگ تمرکز فزاینده‌ای بر تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ داشته باشند.

سامسونگ در سال‌های اخیر با دستگاه‌های خانواده‌ی گلکسی A مانند گلکسی A12 و گلکسی A52 به محبوبیتی دو چندانی دست یافته و فروش چشم‌گیری را تجربه کرده است. برهمین اساس کره‌ای‌ها مدتی پیش جدیدترین محصولات خانواده‌ی میان‌رده‌هایشان را در قالب سه مدل گلکسی A33 و گلکسی A53 در کنار گلکسی A73 معرفی کردند.

گلکسی A53 صرف‌نظر از تغییر تراشه و افزایش جزئی ظرفیت باتری، تفاوت فاحشی با نسل گذشته ندارد، آیا این تغییرات می‌توانند کاربران را به خرید گلکسی ای ۵۳ مجاب کنند؟

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A53

گلکسی A53 به‌لحاظ ابعادی و ساختاری هیچ تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ با همان گوشی ۶٫۵ اینچی و پلاستیکی با بدنه‌ی مات و فریم براق طرف هستیم؛ البته کره‌ای‌ها تغییرات ریزی را در ظاهر گوشی به‌وجود آورده‌اند تا طراحی میان‌رده‌ی جدیدشان با گوشی پرچم‌دار گلکسی S22 هم‌خوانی بیشتری داشته باشد.

جنس بدنه‌ی گلکسی A53 تفاوتی با نسل قبل ندارد؛ پنل پشتی و فریم دستگاه به‌ترتیب از پلاستیک مات و براق ساخته شده‌اند؛ در حالی‌که از صفحه‌نمایش گوشی، پوششی مسطح از جنس Gorilla Glass 5 محافظت می‌کند. غیر از حاشیه‌ی نسبتاً قطور لبه‌ی پایین، حاشیه‌های سه لبه‌ی دیگر صفحه‌نمایش به‌‌اندازه‌ی آنچه از پرچم‌داران سامسونگ سراغ داریم، باریک نیستند؛ اما باعث آزار چشمانتان نیز نمی‌شوند.

وزن ۱۸۹ گرمی گلکسی A53 تفاوتی با نسل قبل ندارد و ابعاد ۸٫۱ × ۷۴٫۸ × ۱۵۹٫۶ میلی‌متری‌اش به‌مقدار اندکی (۰٫۳ میلی‌متر) باریک‌تر و کم‌عرض‌تر شده؛ اما ازآنجاکه انحنای سطح فریم دستگاه درست‌مانند گلکسی S22 کاهش یافته است، گوشی به‌راحتی گلکسی A52 در دست نمی‌نشیند. با تمام این صحبت‌ها، گلکسی ای ۵۳ به اندازه‌ی دستگاه زمختی همچون پوکو X3، «بددست» نیست و کار کردن با آن، حس خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد.

به‌سختی می‌توان از نمای پشتی، گلکسی A53 را از گلکسی A52 تشخیص داد، شکل برآمدگی دوربین، ترتیب چینش دوربین‌ها، محل لوگوی سامسونگ و بافت پنل پشتی دو دستگاه بسیار شبیه به هم هستند؛ البته به‌نظر می‌رسد که ضخامت برآمدگی اندکی کاهش یافته باشد. روی برآمدگی مستطیلی A53 شاهد قرارگیری مجموعه‌ی دوربین «چهارگانه» و فلش LED هستیم.

به‌لطف استفاده از پنل OLED، حسگر اثر انگشت گلکسی A53 زیر نمایشگر قرار دارد. این حسگر از نوع اپتیکال است و دقت و سرعت‌عمل رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهد. گلکسی ای ۵۳ در لبه‌ی پایین خود از درگاه USB 2.0 Type-C بهره می‌برد؛ اما در آن از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون خبری نیست.

گلکسی A53 در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و هلویی به‌فروش می‌رسد و درست‌مانند نسل گذشته گواهی IP67 دریافت کرده است؛ بدین‌مفهوم که گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ روی کاغذ تا ۳۰ دقیقه می‌تواند فشار آب در عمق یک متری را دوام آورد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی A53

در نگاه نخست، بین نمایشگرهای گلکسی A53 و نسل گذشته تفاوتی به‌چشم نمی‌آید؛ هر دو گوشی از پنل ۶٫۵ اینچی OLED با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم بسیار خوبِ ۴۰۵ پیکسل‌بر‌اینچ، نسبت تصویر ۲۰:۹ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند

مطابق انتظار در گوشی میان‌رده‌ی A53 از نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر خبری نیست؛ براساس بررسی‌های ما، در محیط رابط کاربری One UI، نرخ نوسازی به‌صورت ثابت روی ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد؛ اما اپ‌هایی همچون دوربین یا بازی Call of Duty با نرخ نوسازی ثابت ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند.

صفحه‌نمایش گلکسی A53 از نظر روشنایی، رفتار مشابهی با نسل گذشته دارد؛ حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی ۶۴۰٫۵ و در حالت خودکار، عدد بسیار خوبِ ۱۲۹۰ نیت به‌دست آمد. از سوی دیگر حسگر نور محیطی گوشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد؛ بدین‌ترتیب چنانچه تنظیمات روشنایی را روی حالت خودکار قرار دهید، صفحه‌نمایش ای ۵۳ زیر نور آفتاب، خوانایی مناسبی خواهد داشت.

مطابق انتظار از گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار سامسونگ، گلکسی ای ۵۳ زیر پروفایل رنگی Natural (دقیق‌ترین رنگ‌ها) و Vivid (رنگ‌های چشم‌نواز) را در تنظیمات نمایشگر ارائه می‌دهد که به‌ترتیب روی فضاهای sRGB و DCI P3 تعریف شده‌اند؛ A53 به‌طرز مشهودی، رنگ‌ها را دقیق‌تر از نسل گذشته تولید می‌کند. در پروفایل Natural تمایلی بسیار جزئی به گرمی و در Vivid تمایل نسبی به سردی دیده می‌شود.

گلکسی A53 از اسپیکرهای استریو بهره می‌برند؛ اسپیکرهایی که به‌ترتیب در لبه‌ی پایین فریم و حاشیه‌ی بالایی نمایشگر (یکپارچه با اسپیکر مکالمه) قرار گرفته‌اند. ای ۵۳ صداهای فرکانس‌ میانی و بالا را با دقتی هم‌سطح دستگاه‌های پرچم‌دار پخش می‌کند؛ اما در صداهای فرکانس‌پایین و بیس، به‌خوبی آن‌ها نیست، از سوی دیگر بلندی صدا نیز با بهترین‌های بازار فاصله دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی A53

گلکسی A53 درست‌مانند خانواده‌ی گلکسی S22 به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین به‌لحاظ ظاهری تفاوت فاحشی نسبت به One UI 4 ندارد. پیش‌تر در بررسی One UI 4 ویژگی‌‌های این رابط کاربری را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم؛ اما خود One UI 4.1 نیز بهبودهایی جزئی نسبت به نسخه‌ی ۴٫۰ تجربه می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قابلیت RAM Plus ابتدا با One UI 4.0 معرفی شد؛ قابلیتی که به کاربر اجازه می‌دهد تا ۴ گیگابایت از حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی هوشمندش را به‌عنوان رم مازاد استفاده کند؛ اما با One UI 4.1 کاربر می‌تواند مقدار این رم مازاد را به‌دلخواه از بین ۲، ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت انتخاب کند.

قابلیت Smart Calendar به اپلیکیشن تقویم سامسونگ اجازه می‌دهد تا با دسترسی به تاریخ‌ها و ساعت‌های ذکرشده در پیام‌های متنی، آن‌ها را به‌عنوان رویدادهایی در تقویم پیشنهاد دهد. کره‌ای‌ها می‌گویند Smart Calendar با پیام‌رسان پیش‌فرض گوشی و اپ‌هایی همچون لاین، واتساپ، وایبر و سیگنال سازگاری خواهد داشت؛ اما مشخص نیست که وضعیت درباره‌ی اپ‌هایی همچون مایکروسافت تیمز و تلگرام به چه ترتیب خواهد بود.

سامسونگ در One UI 4.1 قابلیتی موسوم به Smart Widgets ارائه می‌دهد که عملکرد مشابهی با Smart Stacks اپل دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا چندین ویجت را با هم ادغام کند و با سوایپ‌کردن، بین‌شان جابه‌جا شود. ویجت‌های هوشمند One UI در سه سایز دردسترس هستند.

عملکرد، تجربه بازی و شارژدهی گلکسی A53

سامسونگ اطلاعاتی درباره‌ی نام تراشه‌ی گلکسی A53 ارائه نمی‌‌دهد و در صفحه‌ی مربوط به این گوشی روی وب‌سایتش، صرفاً به نوشتن عبارت «پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای ۵ نانومتر» بسنده کرده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میان‌رده‌ی جدید سامسونگ از تراشه‌ی Exynos 1280 قدرت می‌گیرد

تراشه‌ی Exynos 1280 از ترکیب ۲ هسته‌ی ۲٫۴۰ گیگاهرتزی Cortex A78 و ۶ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex A55 به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و ماژول ۴ هسته‌ای Mali-G68 شرکت Arm را به‌عنوان GPU به‌کار می‌گیرد. تراشه‌ی میان‌رده‌ی اگزینوس ۱۲۸۰ قابلیت اتصال به شبکه‌های 5G‌ را نیز دارد.

گلکسی A53 در سه نسخه‌ی ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایتی و قابلیت ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی ازطریق درگاه کارت حافظه به‌فروش می‌رسد. ما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی گوشی را با ۲۰۶ گیگابایت فضای دردسترس برای بررسی دراختیار داشتیم. نکته‌ی جالب‌توجه درباره‌ی گلکسی ای ۵۳ به سرعت خواندن به‌مراتب ضعیف‌تر آن در مقایسه با گلکسی A52s بازمی‌گردد.

سامسونگ در وب‌سایت خود گلکسی A53 را با گلکسی A52 5G مقایسه می‌کند و از برتری گوشی جدیدش خبر می‌دهد؛ اما واقعیت آن است که برچسب قیمتی ۱۲ میلیون تومانی فعلی A53 ما را وادار می‌کند تا آن را با محصولاتی همچون گلکسی S20 FE مقایسه کنیم!

در شرایطی‌که گلکسی A53 هم‌اکنون حدود ۲ میلیون تومان گران‌تر از گلکسی A52s به‌فروش می‌رسد؛ اما در کمال تعجب حدود ۳۰ درصد در پردازش‌های چندهسته‌ای CPU و ۲۵ درصد در پردازش‌های گرافیکی ضعیف‌تر از آن عمل می‌کند.

اگر بخواهیم گلکسی A53 را با محصولی تقریباً هم‌قیمت مقایسه کنیم، به گلکسی S20 FE 4G یا مدل 5G می‌رسیم. مدل 4G این گوشی در مقایسه‌با برادر میان‌رده‌اش ۴۰ درصد CPU سریع‌تر و ۹۰ درصد GPU قدرتمندتری در اختیارتان می‌گذارد

گلکسی A53 در بازی PUBG New State نیز با نرخ فریم ناپایدار ۲۲ تا ۳۵ فریم‌برثانیه‌ای، عملکرد رضایت‌بخشی به‌‌جای نگذاشت. در سوی دیگر میدان، بازی Call of Duty نیز در بهترین حالت، تنظیمات گرافیکی Medium را با نرخ فریم ۵۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه در اختیارتان می‌گذارد.

افزایش ظرفیت باتری جزو معدود پیشرفت‌های گلکسی A53 در مقایسه‌با نسل گذشته به‌شمار می‌آید. میان‌رده‌ی جدید سامسونگ از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تأمین انرژی موردنیازش استفاده می‌کند و امکان پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات را نیز دارد؛ اما متأسفانه کره‌ای‌ها پس از پرچم‌دارانشان، شارژر را از گوشی‌های سری A از جمله A53 نیز حذف کرده‌اند.

گلکسی A53 عملکرد ناامیدکننده‌ی خود دربرابر رقبا را با شارژدهی بسیار خوبش اندکی جبران می‌کند. گلکسی ای ۵۳ در آزمون باتری PCMark‌ توانست مدت‌زمان ۱۲ ساعت و ۱۳ دقیقه را ثبت کند؛ بدین‌مفهوم که چنانچه استفاده‌ی سنگینی از گوشی‌تان نداشته باشید، صفحه‌نمایش گلکسی A53 می‌تواند تا ۱۲ ساعت روشن بماند که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید.

دوربین گلکسی A53

سخت‌افزار دوربین گلکسی A53‌ هیچ تفاوتی با نسل گذشته ندارد. این گوشی هوشمند از ترکیب چهار دوربین واید ۶۴ مگاپیکسل، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل، ماکرو و عمق‌سنج ۵ مگاپیکسل به‌عنوان دوربین چهارگانه‌ی پشتی استفاده می‌کند و در نمای جلویی خود نیز از ماژول ۳۲ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی استفاده می‌کند.

دوربین واید گلکسی A53 از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.7 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری در پسِ لنز واید ۲۶ میلی‌متری با f/1.8 استفاده می‌کند. درست‌مانند نسل گذشته، دوربین واید از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز بهره می‌برد.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری و لنز فوق‌عریض با f/2.2 و میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای بهره می‌برد. گلکسی A53 از ماژول ماکرو و عمق‌سنج با حسگر ۵ مگاپیکسلی و لنز f/2.4 به‌ترتیب برای ثبت عکس از فواصل نزدیک و تفکیک سوژه از پس‌زمینه در عکس‌های پرتره استفاده می‌کند.

گستره دینامیکی دوربین گلکسی A53

معمولاً چه در دستگاه‌های گران‌قیمت، چه دستگا‌ه‌های میان‌رده و اقتصادی، دوربین‌های اولتراواید به‌لحاظ گستره‌ی دینامیکی در سطحی پایین‌تر از دوربین اصلی قرار می‌گیرند؛ پس مایه‌ی تعجب نیست که گلکسی A53 وضعیت مشابهی داشته باشد. با نگاهی به دیوار ساختمان می‌توان متوجه شد که دوربین اولتراواید جزئیات بسیاری را به‌دلیل تابش مستقیم آفتاب از دست داده؛ اما دوربین اصلی توانسته است بخشی از جزئیات را بازگرداند.

توجه داشته باشید که گستره‌ی دینامیکی دوربین اصلی گلکسی A53 نیز به‌اندازه‌ی دستگاه‌های پرچم‌دار وسیع نیست؛ چراکه نتوانسته است به‌صورت کامل تمام جزئیات از دست‌رفته در بخش روشن تصویر را بازگرداند؛ اما در مجموع می‌توانیم عملکرد آن را درست‌مانند خانواده‌ی A52 در سطحی بهتر از محصولاتی همچون شیائومی ۱۱ لایت بدانیم.

رنگ‌ها و جزئیات دوربین گلکسی A53

در همان نگاه نخست می‌توان متوجه کنتراست بالاتر تصویر دوربین اصلی شد. هر دو دوربین رنگ‌ها را اشباع‌تر از حالت واقعی ثبت کرده‌اند؛ اما رنگ‌های دوربین اصلی چشم‌نوازتر به‌نظر می‌رسد. با بزرگ‌نمایی در مرز میان سوژه‌های تیره و روشن عکس فوق‌عریض، متوجه کج‌نمایی رنگی و هاله‌‌ی بنفشی خواهید شد که در عکس دوربین اصلی کمتر به‌چشم می‌آید.

چنانچه به برش‌های ایجادشده از عکس‌های عریض و فوق‌عریض دقت کنید، متوجه خواهید شد که با وجود آنکه قاب تصویر را هنگام عکاسی، یکسان در نظر گرفته‌ایم؛ اما بازهم عکس دوربین اولتراواید جزئیات کمتری دارد و سافت‌تر از عکس دوربین اصلی ثبت شده است.

عملکرد دوربین گلکسی A53 در تاریکی

گلکسی A53 با هر دو دوربین واید و اولتراواید خود به حالت Night دسترسی دارد؛ اما بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که میان‌رده‌ی سامسونگ عموما هنگام انتخاب حالت Night با حفظ مدت‌زمان نوردهی، سطح ISO را برای رسیدن به عکس‌های روشن‌تر، افزایش می‌دهد. در هر صورت ما هنگام عکاسی با گلکسی ای ۵۳ به نوردهی نسبتاً طولانی یک‌چهارم ثانیه نیز دست یافتیم.

عکس‌های واید و اولتراواید زیر به‌ترتیب با نوردهی یک‌سیزدهم و یک‌هشتم ثانیه و سطح ISO هزار و ۸۰۰ ثبت شده‌اند. عکس دوربین واید گلکسی A53 روشن‌تر و کم‌نویزتر است و رنگ‌های چشم‌نوازی دارد؛ اما دوربین اولتراواید رنگ‌های شسته و جزئیات اندکی را ثبت کرده است. در رنگ‌های هر دو عکس، تمایل به گرمی مشاهده می‌شود.

عکاسی سلفی و پرتره با گلکسی A53

گلکسی A53‌ عکس‌های پرتره را با دوربین اصلی و کمک‌گرفتن از ماژول عمق‌سنج ثبت می‌کند و برای ثبت عکس‌های سلفی به دوربینی با حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و 1/2.8‌ اینچی و لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 اتکا دارد. مطابق انتظار، عکس‌های پرتره با ترکیب چهار در یک پیکسل‌ها، با وضوح ۱۶ مگاپیکسل ثبت می‌شوند؛ اما در کمال تعجب، عکس‌های سلفی پس از ترکیب چهار در یک پیکسل‌ها، از ۸ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل Upscale می‌شوند!

میان‌رده‌ی سامسونگ عملکرد مناسبی در تشخیص سوژه از پس‌زمینه دارد؛ اما خبری از پیاده‌سازی طبیعی افکت بوکه نیست و کل پس‌زمینه به‌صورت یک‌دست محو می‌شود. چه در عکس‌های سلفی، چه پرتره، رنگ‌ها چشم‌نواز و گسترده‌ی دینامیکی نسبتاً وسیع هستند؛ اما جزئیات عکس‌های سلفی به هیچ‌وجه در سطح عکس‌های پرتره‌ی دوربین اصلی نیست

عکاسی ماکرو با گلکسی A53

اگر نور فراوان و سوژه‌ی ثابتی دراختیار داشته باشید، عکس‌های ماکرو نسبتاً جذابی را با گلکسی A53 ثبت خواهید کرد؛ اما با توجه به فقدان قابلیت فوکوس خودکار، ثبت جزئیات به‌ویژه در مورد سوژه‌های متحرک، اندکی دشوار است

گلکسی A53 با تمام دوربین‌های پشتی (غیر از دوربین ماکرو) و سلفی قابلیت فیلم‌برداری با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه دارند؛ ویدئوهای 4K جزئیات رضایت‌بخش و رنگ‌های جذابی دارند و گستره‌ی دینامیکی نیز در آن‌ها وسیع‌تر از عموم دستگاه‌های میان‌رده است. بیت‌ریت ویدئوهای 4K به حدود ۴۸ مگابیت‌برثانیه می‌رسد.

جمع‌بندی و مقایسه گلکسی A53 با رقبا

گلکسی A53 به خودی خود، گوشی ناکارآمدی نیست؛ نمایشگر OLED پرنور و دقیق، عملکرد روزمره‌ی رضایت‌بخش، دوربین توانمند و شارژدهی بسیار خوب این گوشی احتمالاً نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند؛ اما گلکسی A53 تنها میان‌رده‌ی بازار نیست و حتی درمقابل تعدادی از محصولات خودِ سامسونگ نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ به‌ویژه اگر برچسب قیمتی ۱۲ میلیون تومانی فعلی A53 را در نظر بگیریم.

شما با پرداخت مبلغ به‌مراتب کمتر و خرید گلکسی A52s، تجربه‌ی عکاسی و بصری مشابه سامسونگ A53 را با عملکرد پردازشی و گرافیکی به‌مراتب بهتر به‌دست می‌آورید یا با پرداخت مبلغی یکسان و خرید گلکسی S20 FE به دستگاهی با تراشه‌ی پرچم‌دار و دوربین‌های به‌مراتب کارآمدتر می‌رسید. گلکسی A53 بهبودهای اندکی را نسبت به قبل تجربه می‌کند و از تراشه‌ی ضعیف‌تری نیز قدرت می‌گیرد. از سوی دیگر در همان محدوده‌ی قیمتی، بین محصولات شیائومی نیز می‌توان به مدل‌های بسیار توانمند همچون ردمی K40 رسید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    یاسمن دادرسان
    1اردیبهشت
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی