بررسی Moto G54 5G: یک میان رده قانع کننده با قیمت زیر 8 میلیون

بررسی Moto G54 5G: یک میان رده قانع کننده با قیمت زیر 8 میلیون

موتورولا با معرفی Moto G54 5G، خط تولید محبوب سری G خود را در هند به روز کرد. به نظر می رسد این گوشی یک ارتقاء جزئی نسبت به Moto G73 باشد که در اوایل سال جاری عرضه شد. ویژگی های برجسته Moto G54 5G شامل پردازنده جدید MediaTek Dimensity 7020 و باتری قابل توجه 6000 میلی آمپر ساعتی است. آیا این جنبه ها به نفع گوشی هوشمند است؟ بیایید در این بررسی Moto G54 5G بدانیم.

نظر

Moto G54 5G نسبت به همتای خود Moto G73 هم از نظر عملکرد و هم از نظر عمر باتری پیشرفت قابل توجهی دارد. این گوشی همچنین در جلوی دوربین عملکرد خوبی دارد و صدای واضح خود را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، سرعت شارژ و تجربه مشاهده آن کاملا معمولی به نظر می رسد.

طراحی

وقتی صحبت از طراحی به میان می‌آید، Moto G54 5G چندان از پیشنهادات اخیر در سری G منحرف نمی‌شود. این گوشی دارای طراحی یکپارچه پلاستیکی با لبه‌های صاف، گوشه‌های منحنی و روکش مات در پشت است. ممکن است به اندازه برخی دیگر از گوشی های هوشمند موجود در بازار جذاب به نظر نرسد، اما Moto G54 5G ساختاری محکم ارائه می دهد که به راحتی در دست شما قرار می گیرد. گوشه‌های گوشی در کف دست شما فرو نمی‌روند، و علیرغم اینکه یک باتری قوی 6000 میلی‌آمپر ساعتی دارد، نگه داشتن آن به طرز شگفت‌آوری ارگونومیک است. وزن این گوشی 192 گرم است و اگر از گوشی با وزن کمتری استفاده می کنید، ممکن است آن را کمی در سمت سنگین تر پیدا کنید. علاوه بر این، این گوشی دارای گواهی مقاومت در برابر پاشش آب IP52 است.
با حرکت به جلو، یک جزیره دوربین مستطیلی براق، پنل پشتی را تزئین می کند و فضای کوچکی را در گوشه بالا سمت چپ اشغال می کند. در این ماژول، چند لنز، یک فلاش LED، و نوشته‌های «50MP OIS» و «Quad Pixel» پیدا خواهید کرد. این جزیره به‌قدری کمی از قاب بیرون زده و باعث می‌شود گوشی وقتی صاف روی یک صفحه قرار گیرد، تکان بخورد. سطح اسکنر اثر انگشت، دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا همگی در سمت راست گوشی قرار دارند. در حالی که اسکنر اثرانگشت قفل گوشی هوشمند را به سرعت باز می کند، محل قرارگیری آن به همراه دکمه های تنظیم صدا در گوشه بالایی بالاتر قرار گرفته است و دسترسی به آن را کمی دشوار می کند.

در مورد ورودی/خروجی، Moto G54 5G دارای یک پورت USB Type-C برای شارژ و انتقال داده در لبه پایینی به همراه جک 3.5 میلی‌متری هدفون و جلوپنجره بلندگو است. این تلفن صدای خروجی استریو را با بلندگوهای تنظیم شده توسط Dolby Atmos ارائه می‌کند و صدایی بلند و شفاف را تضمین می‌کند.

نمایشگر

Moto G54 5G دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی IPS LCD با نرخ رفرش 120 هرتز و وضوح +FHD است. در حالی که نمایشگر دارای یک سوراخ پانچ مرکزی مدرن برای دوربین سلفی است، قاب‌های آن ضخیم‌ترین حاشیه‌هایی هستند که اخیراً در گوشی‌های هوشمند زیر 20000 روپیه دیده‌ام. به هر حال، تجربه تماشای آن با سایر گوشی های هوشمند در این بخش برابری می کند. رنگ مشکی ممکن است به عمق پنل های AMOLED نباشد، اما زوایای دید قابل احترام است. سطح روشنایی صفحه نمایش نیز برای اطمینان از خوانایی متن حتی در شرایط روشن و آفتابی در فضای باز کافی است.

رنگ ها مطمئنا روشن و زنده هستند. علاوه بر این، این گوشی دارای گواهینامه Widevine L1 است که از پخش با کیفیت FHD از Netflix و سایر سیستم عامل های OTT اطمینان حاصل می کند. در مورد نرخ رفرش 120 هرتز، در سراسر رابط کاربری به خوبی کار می کند. می‌توانید نرخ تازه‌سازی را روی ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز قفل نگه دارید یا حالت خودکار را در تنظیمات گوشی انتخاب کنید تا نرخ تازه‌سازی را بر اساس محتوای نمایش داده شده روی صفحه تنظیم کنید و مقداری باتری ذخیره کنید.

دوربین

Moto G54 5G دارای یک دوربین پشتی دوگانه است که شامل یک سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و یک سنسور فوق عریض 8 مگاپیکسلی است. دوربین اصلی به‌طور پیش‌فرض تصاویری را با وضوح ۱۲.۵ مگاپیکسل می‌گیرد که سطح ستودنی از جزئیات را ارائه می‌کند. در حالی که رنگ ها ممکن است کمی اشباع نشده به نظر برسند، محدوده دینامیکی، به خصوص در شرایط نور خوب، تحت تاثیر قرار می گیرد.

در نور کم یا تنظیمات داخلی، دوربین بهتر از حد انتظار عمل می کند. با این حال، تاخیرهای قابل توجهی در سرعت شاتر و فوکوس نشان می دهد. در حالی که مقداری نویز به قاب وارد می شود، گوشی به طور موثر جزئیات را حفظ می کند. این تلفن دارای یک حالت شب اختصاصی است که برای کاهش سطح نویز طراحی شده است، البته به قیمت قربانی کردن برخی جزئیات دقیق.
سنسور ثانویه 8 مگاپیکسلی فوق عریض دارای میدان دید 118 درجه (FoV) است. همچنین می‌تواند عکس‌های ماکرو تا فاصله ۴ سانتی‌متری بگیرد. این سنسور عکس های قابل استفاده را در مناطقی با شرایط روشنایی کافی ارائه می دهد. متوجه پیچیدگی خاصی در اطراف لبه های تصاویر فوق عریض خواهید شد. علاوه بر این، تصاویر به دست آمده با دقت رنگ و جزئیات قابل قبولی خوب هستند.

برای سلفی و تماس ویدیویی، Moto G54 5G دارای یک دوربین 16 مگاپیکسلی است که عملکرد آن در نور کم کمی مطلوب است. با این حال، در شرایط نور خوب، می‌تواند سلفی‌هایی با جزئیات مناسب صورت و رنگ‌های پوستی تقریباً دقیق بگیرد.

کارایی

نیروبخش Moto G54 5G چیپست مدیاتک Dimensity 7020 است که با استفاده از فرآیند 6 نانومتری ساخته شده و دارای هشت هسته 2x Arm Cortex-A78 و 6x Arm Cortex-A55 با فرکانس حداکثر 2.2 گیگاهرتز است. این چیپست با حداکثر 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی قابل ارتقا توسط کاربر جفت شده است. این گوشی هوشمند در مقایسه با اپلیکیشن‌های بنچمارک به خوبی عمل می‌کند و در حد برخی از رقبای خود قرار می‌گیرد. در AnTuTu امتیاز 4,58,746 را به دست آورد، در حالی که در Geekbench، G54 در تست های تک هسته ای و چند هسته ای به ترتیب امتیاز 919 و 2309 را به دست آورد.

با این حال، وقتی صحبت از عملکرد دنیای واقعی به میان می آید، گوشی آنقدر سریع به نظر نمی رسد. هنگام پیمایش یا جابجایی بین برنامه‌ها مقداری لکنت مشاهده کردم. با این وجود، انجام چند کار و بازی در این دستگاه کاملاً قابل مدیریت است. در نگه داشتن چندین برنامه به طور فعال در پس‌زمینه کارآمد است و به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید به‌طور یکپارچه از جایی که کار را رها کرده‌اید ادامه دهید.
وقتی صحبت از بازی به میان می‌آید، این گوشی به راحتی عناوین گرافیکی سختی مانند BGMI را بدون افت فریم یا مشکلات گرمایش بیش از حد مدیریت می‌کند. گفته می‌شود، گوشی‌های هوشمند تمایل دارند تحت بار سنگین با مشکل مواجه شوند. بنابراین، اگر شما یک کاربر سنگین یا یک گیمر هستید که عاشق جلسات طولانی‌تر هستید، این گوشی ممکن است انتظارات را برآورده نکند. در طول تست دریچه گاز پردازنده، عملکرد گوشی در حالی که 50 رشته را به مدت 30 دقیقه اجرا می کرد، به 66 درصد از حداکثر عملکرد خود کاهش یافت.

نرم افزار

از نظر نرم‌افزاری، Moto G54 5G اندروید 13 را اجرا می‌کند، با پوسته سفارشی سبک وزن My UX، خارج از جعبه. رابط کاربری کاملاً منعکس کننده اندروید است و حداقل bloatware وجود دارد. این تلفن همچنین دارای برخی عملکردهای نرم افزاری بسیار خوب است، از جمله توانایی فعال کردن چراغ قوه با یک حرکت کوچک برش ساده، باز کردن سریع برنامه دوربین با چرخش، و درگیر کردن حالت Do Not Disturb با چرخاندن آن، از جمله ویژگی های راحت دیگر. علاوه بر این، کاربران این آزادی را دارند که دستگاه را به دلخواه شخصی سازی و سفارشی کنند، با گزینه هایی برای تنظیم رنگ ها، فونت ها و موارد دیگر.
با این حال، از جنبه منفی، Moto G54 5G تنها یک سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری را وعده می‌دهد، در حالی که اکثر OEM‌های دیگر اکنون حداقل به دو ارتقای نرم‌افزاری متعهد هستند.

باتری

باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی در Moto G54 5G بسته به میزان استفاده شما، می‌تواند در فاصله زمانی یک روز دوام بیاورد. این گوشی در تست باتری PCMark استقامت قابل توجهی از خود نشان داد و زمان قابل توجهی 15 ساعت و 48 دقیقه داشت. وقتی نوبت به صفحه نمایش روی زمان در استفاده در دنیای واقعی رسید، من به طور مداوم حدود هفت تا هشت ساعت را در حین درگیر شدن در فعالیت هایی مانند مرور، پخش جریانی و بازی به دست آوردم.
همانطور که ممکن است، سرعت شارژ Moto G54 5G می تواند در سمت پایین تر باشد. این گوشی از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می کند که برای شارژ کامل از هیچ چیزی بین 90 تا 100 دقیقه طول می کشد.

نظر نهایی

Moto G54 5G در هند 15999 روپیه برای نوع پایه 8 گیگابایت رم قیمت دارد، در حالی که گزینه رم 12 گیگابایتی 18999 روپیه است. به ندرت گوشی هوشمند دیگری در این بخش وجود دارد که 12 گیگابایت رم با 256 گیگابایت حافظه داخلی ارائه دهد. اما، ممکن است گزینه هایی مانند Samsung Galaxy M34 5G (بررسی) را بیابید که به جای LCD از صفحه نمایش AMOLED پر جنب و جوش برخوردار است و قول به روز رسانی های نرم افزاری بزرگ را برای چهار سال می دهد. از طرف دیگر، می‌توانید با OnePlus Nord CE 3 Lite (بررسی)، که از نرم‌افزار برتر پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید. همچنین دارای دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی و راه حل شارژ سریع 67 واتی است. یا Realme 11 5G (بررسی)، که از شارژ سریع 67 واتی نیز پشتیبانی می کند.

گوشی هوشمند موتورولا، در مقابل، بهتر از رقبای خود در بخش صوتی است. بلندگوهای استریو مجهز به Dolby Atmos با صدای واضح خود را تحت تاثیر قرار می دهند. در حالی که پشتیبانی نرم افزاری آن ممکن است تا حدودی کم باشد، رابط کاربری گوشی به عنوان یکی از تمیزترین ها در بخش خود برجسته است. جدای از آن، این گوشی عملکرد قابل اعتمادی را ارائه می دهد، از قابلیت های دوربین ستودنی برخوردار است و عمر باتری بالاتر از حد متوسط را ارائه می دهد. بنابراین، اگر به فکر یک گوشی هوشمند موتورولا با قیمت 20000 روپیه بوده اید، G54 می تواند گزینه ارزشمندی باشد.

دلایل خرید

چندوظیفه ای و بازی به خوبی توسط این دستگاه انجام می شود.
بلندگوها توسط Dolby Atmos به خوبی تنظیم شده اند و صدایی بلند و شفاف را تضمین می کنند.
Moto G54 5G بسته به میزان استفاده شما می‌تواند در فاصله زمانی بین شارژ بیش از یک روز دوام بیاورد.
این دوربین هم در روز و هم در شرایط کم نور عملکرد خوبی دارد.
دلایل عدم خرید
سرعت شارژ نسبتا پایین تر است.
Moto G54 5G تنها یک سال به روز رسانی نرم افزاری را وعده می دهد که در مقایسه با برخی از رقبای خود کمتر است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    رضا رحیمی
    1اسفند
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی